Vad fan har Ylva för rätt till Porschen?

Det har vi diskuterat och resonerat om idag.Rättsfall är kul.Mycket bättre än att läsa avtalsrätt.

Lisen,min lilla läckerbit,alla minnena,fina,fula,roliga,fantastiska,sorgsna.Ja,alla gånger du gick på GB med mig och jag svor och svor över den jävla överklasskärringen.Alla gånger du var så söt och hjälpte mig med allt och höll mig vid liv(och överklasskärringen,hade gärna utövat dödning på henne!) och lugnade och piggade upp mig.Allt det kunde ske på GB under en kvart med Trollet i släptåg(eller snarare fastspänd i vagnen eller klättrandes på nån hylla).Det var en speciell tid.Nu är Bascule ditt.


Själv har jag en ny stad att erövra.

En färgglad barack i Örebros getto ska bli mitt hem.

Men jag har iaf registrerat mig hos Folktandvården och ska dricka rödvin med Angelica ikväll.

Jag skulle ju skriva ett helt inlägg om att åka tram....

Att åka tram(i Bryssel) av Ella.
I Bryssel kallas spårvagnen för tram.Uttalas som på svenska fast med ett fransk rrrrr.Säg absolut inte träm.
Jag och de andra spenderade mycket tid på att tjafsa om vad tram heter i bestämd form singular på svenskfranska.Enligt mig,tramexperten,säger man trammet(ex;jag sitter på trammet),de andra hävdar att man ska säga trammen(ex;jag tar trammen).Men vi är överens om att man säger ett tram!

Att åka tram är en konst,förunnad allt för få.När du bosätter dig vid en tramlinje innebär det att du kommer få mycket tid till reflektion och tid till att gro en speciell hatkärlek till STIBs tram.STIB motsvarar ex. SL.
Bor du vid en tramlinje där du går på ovanför jord men sedan går av under jord(i sk metro) inne i centrum har du en lång resa framför dig.Trammen stannar vid varje station i säkert 2-3 minuter och kör i vanlig trafik och kör ganska ofta på folk eller drabbas av "det-ligger-nåt-på-spåret-syndromet" som tar minst 5 min att åtgärda.Chauffören är en social varelse och träffar alltid sina polare under jorden(i metrosystemet alltså) så då måste han absolut stanna och snacka ett par minuter.
Du kanske tror att du har tur ibland och inget av ovanstående inträffar,men sen när du bara har kanske 4 stationer kvar så stannar trammet i en tunnel.Då har ett tram längre fram på linjen problem så då drabbas alla tram som kör/korsar dess linj.Tram kan ju inte köra om varandra.Så det är därför du blir så bitter när du stått och väntat i 20 minuter på ett tram och så kommer det 3 av dina tram på raken.För då har de stått i kö och väntat på ett annat tram.Då är alltid frågan om du ska ta det sista trammet där det är minst folk eller är kommer det att hamna i kö?

Konsten att komma på och av ett tram:
Tänk på att inte ha för tighta jeans,för kort kjol,för höga klackar,för mycket packning,va inte för kraftig,ha inte för breda axlar,va inte för gammal,va inte handikappad och för guds skull,ha inte barnvagn!!Det är ett avstånd på minst 50 cm mellan mark och första steg på trammet.Dörrarna har en stång mitt i så bara smala och barnlösa kan komma på.Genomtänkt,så klart.

Vett och etikett på trammet.
Om du är tjej och ska åka tram gäller det att vara med och ha koll på var du fäster din blick.Titta inte på män,om du inte vill ha hugg!
Det är alltid förbannat trångt och varmt.Alla luktar inte mumma och alla är inte trevliga.Men det finns många söta tanter.Kommer det en tant eller en mamma ska du genast ställa dig upp,säga "Madame" och ge henne din plats.Hjälp till med barnvagnarna och putta upp tanten så hon kommer på trammet.
Det går ypperligt bra att tjuvåka.Skulle de stora biffarna(kontrollanterna) komma är det bara att prata engelska så kommer du loss.

Vad är det för fel på trammen?
Det hoppar,skumpar,lamporna blinkar och det bromsas så alla flyger hit och dit.Vänj dig.
Vänj dig vid att var tredje tram du åker har något fel och att det blir stillastående eller att dörrarna går sönder eller/och fastnar i tunneln(du och dina barn får klättra ut på spåret).
Ditt tram kommer alltid att komma för sent,ibland kommer det inte alls.

Nyheter på tramfronten:
De har tagit in nya tram som verkar mer stabila och bekväma.De körs inte så ofta men STIB har ändå gått ut med att de ska köras jämt och att ditt liv nu kommer bli så mycket enklare.
Lita inte på STIB.Det ger dig bara mer problem och gör dig argare och argare.Du får åka det gamla trammet till en viss station.Där måste du gå av(tanterna skriker!sant!) och vänta på det nya tåget.Mina hoppfulla vänner trodde att det nya trammet  kommer att stå och vänta där då.Men icke.Då får man vänta i 10 minuter på det nya.Lägg till 10 min på din restid.Om du har oflyt(eller flyt?)så kommer ett annat tram(annat nr) och kör dig halvvägs till centrum,du måste gå av på Midi och byta tram för att till slut komma till Börsen.

Ja,du tjänar på att gå.

Därför tycker jag om tram ibland:
Du får som sagt var mycket tid till reflektion.Mycket tid att på trammet studera människor vilket jag tycker är mysigt.Det är en tid jag avsätter till dagdrömmeri.Att lyssna på musik i mörkret och titta ut kan vara det skönaste som finns.

Tramtips på webben:
www.stib.be
om du vill se skönheterna.

A bientôt
Ella

Kommentarer
Postat av: Kvinnokollektivets korrespondent i Bryssel

vilken träffande beskrivning av trammen i bryssel!
jag fick åka ett nytt tram idag och det gick fint förutom att stämpelgrejen var trasig och en tant (som ingen hade erbjudit plats) ramlade på mig där jag stod alldeles oförberedd på tantöverfall.

2006-09-01 @ 20:08:57
Postat av: Ella

Det är ju det jag försöker få sagt.Det är livsfarligt att åka tram!Du vet aldrig vad som kan hända!Du kan dö pga en fallande tant,bara för att ingen erbjudit henne en sittplats!
Vett och etikett på trammet handlar om överlevnad.

2006-09-01 @ 22:04:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback