Jeeeeesus

Jag vet inte om det beror på påsken eller på något annat men jag har blivit besatt av Jesus.Riktiga Jesus alltså...frälsaren "the destroyer",snickaren...Gud..ja ni fattar.Jesus Christ!
Hoppas att det inte blir värre och större än min fascination av Mao.
Men det hela är väldigt intressant,om nu Jesus fanns,vem var han?En simpel snickare från Betlehem som några bara skrev om och gav "övernaturliga" krafter.En berättelse som vilken som helst..typ Sagan om ringen eller Star Wars.
Bibeln kanske var världens första science fiction?

Men tänk om Jesus verkligen är Jesus,frälsaren som dog för våra synder.Då är det alltså så att han ska komma ner på jorden snart igen och döma oss.Alla vi syndiga ska brinna i evigheter och jesus ska styra jorden i 1000 år(såg en dokumentär om det här igår:)).Fasen vad trist det skulle kännas,vad lurad man skulle va.Många sekter hävdar ju att han är på väg ner igen,som krigaren Jesus.Då ska det bli en fight med Satan och skökan...och hmmn...människor skulle drunka i blod tror jag de sa.Otrevligt.
Jag är skeptisk.

Igår kväll innan jag somnade tänkte jag lite på makt.Jesus måste ju vara den mest mäktiga som "finns".Han har ju mer makt än George W Bush,Bill Gates,påven,ryska maffian och alla andra maktpampar i världen.Samtidigt kan man ju skylla mer på honom.Många krig sker pga honom(i hans namn) men samtidigt har samhället gått framåt tack vare jesus.
Det är komplext.Men det var en tanke jag fick innan jag somnade.
Skulle kunna skriva en uppsats "Jesus- ur ett maktperspektiv".Jag ska utveckla min teori ikväll.

Eller är Jesus bara en stackars snickare som blivit syndabocken genom tiderna.Har jesus gjort oss lata?Vi skyller krigen på religion,men vart ligger vårt ansvar?Vi undrar om Gud nu skulle finnas, varför gör han ingenting åt världens orättvisor?är jesus vårt dåliga samvete?

Banne mig,jag skulle ha gått på jehovas jesus-fest ändå,då kanske jag hade fått svar.

En kväll med Edith Piaf!

Kommentarer
Postat av: Mixer

tja. låter som du e helt sektad, är det säkert du mår bra?? nej, men ärligt, det e jättespännande med jesus o religion o hur den påverkar människor o hur vår historia skapats av maktgubbar som skrev ihop historian o fixade religion efter deras eget bästa (enl min religionslärare..) jaja min mail är iaf [email protected]... väldigt innovativt! =)

(och lisens adress är rue saint-georges 80
1050 Ixelles och hon vill ha BREV!)

puss hej!

2007-04-12 @ 14:32:39
Postat av: Miri

Du behöver nog inte oroa dig. Jesus vill nog att vi ska älska varandra, det är nog mest bara syndigt att döda och smutsa ner. Sex kan aldrig bli syndigt, eller, jo, om man har det med någon mot dennes vilja...då måste det ju bli dåligt. Du är nog den renaste av människor älskling! Jesus kommer förlåta dig dina småsynder :)

2007-04-13 @ 22:57:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback