ovanligt vanlig söndag

jag tänkte blogga imorse när jag vaknade,men istället ringde jag min mor,pluggade,lagade mat,var i skogen,pluggade mera,cyklade tillbaka cykeln i regnet,pausade hos angelica,fick henne att gå med tillbaka i regnet,handlade yoghurt och bröd och kom hit igen.

Igår fick jag massa kärlek och mat.Jag åt som aldrig förr med Ilse.Wienerbröd,arraksboll och pizza.Kan tilläggas att jag hade käkat massa lunch innan och öl...när de lämnat mig mådde jag jätteilla så jag fick pimpla samarin innan jag kunde börja öla.
Men sen bar det av med anders till angelica,där dracks det vin,snackades nasism,kommunism och olycklig kärlek som vanligt.Sedan blev det pastabaren där en 19åring stötte på mig!kan ni tänka er nåt sjukt?!Jag kände mig så gammal men ändå så ung,jag är inte redo för lammkött än då jag fortfarande är ett.
Det var iaf skittrevligt att snacka massa skit med grabbarna grus och sen sov jag till halv nio,bittert.

Jag vet inte vad jag ska göra ikväll,fortsätta plugga,sätta på Green Wing och lägga mig i soffan med chips och choklad eller göra hummus...eller kanske,nej det blir nog alternativet som inkluderar chips.

Det värsta med att plugga är att man aldrig är ledig,det känns alltid som om man borde göra mera,alltid läsa en gång till,stryka under,titta igenom och trycka in.
Det här med familjerätt ur ett EGrättsligt perspektiv gör mig fundersam.Så mycket som blir fel.Skilsmässor som enligt sv rätt ska vara okomplicerat och en rättighet kan nu bli en långdragen process enligt ex spansk rätt om du gift dig med en spanjor.Helt plöstligt är det ingen frihet längre.
Även vårdnaden om barn,varför ska vi nu pga EU bli tvungna att lämna ut barn som skulle fara illa i sitt hemland bara för att det är där de anses ha hemvist.
Jag är ytterst tveksam,ju mer EGrätt vi läser desto mer negativt inställd blir jag till det här med EU.
Visst kan jag se fördelarna med fri rörlighet osv men det för med sig så mycket mera,sånt som man inte tänkt på.
 I en av artiklarna t.ex. tog de upp det här med att folk är mer intresserade av EGs straffrätt än av deras familjerätt även fast ytterst få kommer att komma i kontakt med det först nämnda men nästan alla kan påverkas av EGs familjerätt.
Men man har ju inte tänkt på EU håller på med familjefrågor,men det måste de ju som en följd av den fria rörligheten.Det ser jag som någoting positivt och nödvändigt men det slår fel,EU är en jätteapparat och som författarna i artiklarna uttryckte orkade man inte ens ta upp alla frågor kring ex skilsmässor och vårdnad av barn.Man nöjde sig med några förordningar,men det lämnar ju luckor och svårigheter.Bara för att man inte orkar ta diskussionen,man vill inte klampa på ännu fler konservativa tår.
Jag tycker att Sverige och Finland gjorde bra i att ställa sig benhårda i vissa frågor,men nu kanske det iaf kommer att inskränkas.Det är skrämmande...och förvirrande.Finns så mycket mer att säga men jag lämnar det där hän för stunden.

//Ella med överfull hjärna

Kommentarer
Postat av: Tant A

Jag tippar på att det är pollen-paranoian. Och även den gudsförgätna arbetsrätten- fy fan.
Barns rätt och familjerätt är ju ganska skoj. Men arbetsrätt.
Känns inte som om det är min tekopp!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback